Vad som försvann helt och hållet

Det jag inte minns alls är cirka 6 timmar före ambulansfärd till sjukhuset och cirka 12 timmar inlagd. Totalt 18 timmar helt borta. Det sägs att intrycken under den perioden helt enkelt inte fastnade i hjärnan, och är förlorade för alltid. Hitills (8 månader senare) har ingenting kommit tillbaka men det finns de som säger att det finns där, och ska gå att locka fram (mer om det senare).

Vad som hände har jag fått mig återberättat.

Jag hade kvar min identitet och var inte förvirrad. Det var jag själv som insisterade på att ambulansen skulle tillkallas, och att min kompis (som lyckligtvis var här) även skulle be grannarna om hjälp. Ambulansfärden vet jag ingenting alls om eftersom min kompis inte var med där (hon körde efter mig i bil). På akuten svarade jag redigt på alla frågor som ställdes, ofta både rappt och humoristiskt. Men själv ställde jag samma frågor om och om igen: Var är jag? Vad har hänt? Har det skett en olycka? Och min ångest växte när jag inte kunde orientera mig eller förstå.

Efter undersökningen, som var mitt i natten, fick jag sömnmedel och somnade. En ny kompis tillkallades av den första, de bytte plats och min nya kompis sov hos mig vid fotändan i sängen. När jag vaknade vid middagstid följande dag började jag långsamt komma tillbaks i huvudet och bit för bit förstå vad som hade hänt. Min kompis och läkarna hjälptes åt att fylla på luckorna. Jag var jättetrött och upprörd, grät mycket, efterhand som bitarna lades på plats.

Jag fick ganska snabbt diagnosen TGA och läkarna ville skicka hem mig. ”Det går över av sig självt, hem och vila.” Min kompis krävde med eftertryck att jag absolut måste stanna ytterligare en natt, jag var förvirrad och upprörd. Så jag stannade ytterligare ett dygn.

Därefter tog min kompis mig med hem till sig, där jag fick bo i ytterligare fem dygn, innan hon släppte hem mig till mig.

Kommentera

