Idag kom jag ihåg trampolin

Varje dag är det ett nytt ord som måste återkopplas sedan före Dagen TGA. Ord som jag inte använt sen innan dess.

Jag var hos min psykolog och skulle beskriva. Hur det ofta, i mitt liv, kommer en oerhörd kreativitet ut ur djupa kriser. Som när man ska hoppa ner i en bassäng, från en… en… Ja, ner djupt i botten. Ju högre man hoppar från, desto djupare ner når man. Man måste ända ner i botten, ner i den kaklade bottenplattan, för att kunna sätta fötterna emot och få ett AVSTAMP. Så kan man skjuta sig upp mot ytan.

Men kommer man inte ända ner i bottnen får man inte den där avstampskraften.

Och man måste hoppa från en ganska hög…

-…trampolin? säger psykologen.

-Just det. Trampolin.

Jag vet inte om han märkte det. Den långa pausen. Hur jag försjunker in i mig själv. Säkert är han tränad på att se hur blicken söker, hela ögonhålan runt, för att finna fäste. Nästa gång vi ses ska jag berätta om det. Hur han hjälpte mig att finna ”trampolin”.

Kommentera

